Kuvamerkintöjä Marraskuulta 2016

Äiti tilanne edelleen lähes sama, mutta ehkä pientä parannusta näkyvissä.
Tässä kuussa olemme päättäneet pitää ensimmäisen viikon loman siskojen kanssa, sitten viime Toukokuun. Puolessa välissä marraskuussa lähdemme Kuusamoon Kurtinrannan mökille viikoksi.
Asta on kuskina ja hänen reumansa vuoksi olemme jakaneet niin meno, kun tulomatkankin kahteen osaan ja yövymme matkalla.

Mutta .. aloitetaan alusta tämä kuukausi.
Miehen kanssa kävimme Ähtärissä mökillä päiväseltään ja veimme kynttilät haudalle pyhäinmiesten päivän kunniaksi. Toivottavasti paloivat vielä viikonloppuna.
Pohjanmaalta lähtiessä oli ihan sula maa mutta Ähtärissä rupesi satamaan isoja tolloja lunta.
Mökille saatiin siis ensilumi.

Järvessä oli jääkansi puoleen järveen asti ja sydämen muotoisia kuvioita :

Seuraavat kuvat ovatkin sitten lomaviikoltamme Kuusamosta.
Illalla olimme perillä neljän aikaan. Purkasimme tavarat ja söimme ja sitten olikin pakko pinkaista ulos katsomaan miltä siellä näyttää. Ihanaa kun on lunta ja taivaalla lähes täysikuu. Tuskin maltettiin mennä nukkumaan.

Aamulla kun heräsimme niin maisema ikkunasta näytti tältä. Aurinko paistoi ja pakkasta oli -14 astetta. Aamupalan jälkeen nopsaan vaatetta niskaan ja ulos.

Tummat pilvet olivat nousemassa ja hetkisen kuluttua maisema oli osittain verhoutunut usvaan

Ihana päivä !! paljon ulkoilua ja raitista ilmaa.

Seuraavakin päivä valkeni aurinkoisena niinpä eikun eväät reppuun,  kamerat mukaan ja reissuun. Kohteena Kiveskoski ja koskikarat. Sekä Käylänkoski
Kiveskoskella oli aikapaljon vettä, mutta oli myös muutamia koskikaroja.

Käylään siirryimme seuraavaksi.

Käytiin vielä läheisessä Käylän kaupassa ja sitten takaisin mökille. Sillävälin taivas oli muuttunut marjapuuronpunaiseksi ja sitähän piti hetimiten hipsiä kuvaamaan.

Käytiin nopsaan syömässä ja juomassa lämmintä ja sitten takaisin rantaan ja jäälle odottamaan superkuuta. Arvioimme kompassin kanssa suuntaa mistä se nousisi.

Ja sieltähän se rupesi nousemaan näkyviin. Olemme niin alhaalla ja tuo iso vaara edessä, niin kuu oli ehtinyt jo aika ylös ja kirkkaaksi joten se niistä kuvista :D

Seuraavana päivänä eväät reppuun ja menoksi kohti Myllykoskea.

Tuletkin saatiin aikaseksi vaikka liiterissä oli vain metrisiä halkoja. Pistin sahaten ja kirvestä heilutellen jokunen hetki niin jo vain piankin leimusi makkaratulet

On tuulinen ja kylmä sää joten äkkiä lisää kampettä pukevat siskot.
Evästauon jälkeen jatkoimme kuvaamista hämärän tuloon saakka.

Mökillä ruokaa, lämpimät totit ja takkatuli

Kiutakönkäällä  piipahdimme retkeilemässä vaikka olikin pilvinen ja lumisadettakin pikkasen ilmassa. Kuvailimme kuohuja ja jäitä. Teimme ylös taukopaikalle pienet makkaravalkeat ja paistoimme makkarat ja evästelimme ja koko valosa aika menikin jo. Hämärissä tulimme pois. Ihmettelimme polkua pitkin takaisinpäin talsiessamme, kumma  tirskutusta ja sitten huomasimmekin joessa kolme saukkoa. Oli niin hämärä, että kuvat eivät onnistuneet kunnolla.
Hieno päivä tämäkin.

Tässä kuvassa näkyy kaksi  saukkoa, kolmas karkasi jo pusikon taakse. Lunta satoi ja ilta oli jo hämärtymässä.

Viimeisen kokonaisen lomapäivän kunniaksi päätimme kivuta Konttaiselle.
 Tässä menikin jo helposti, mutta tuo alempi osuus oli lievästi haastava Astan reumajalalle ja minun luupiikkikantapäälle... mutta ylös vaan tultiin.

Alas tulo oli vielä vaativampaa kun ylös meno... meinasi tulla tuskanhiki.
Onneksi alhaalla odotteli innokkaat valokuvamallit kuukkelit.
Niitä oli ainakin seitsemän kappaletta. Rohkeita ja söpöjä, söivät kädeltä.
Aikamme kuvattuvamme, otimme omatkin eväät esille ja evästelimme, mutta sai olla tarkkana ettei lähtenyt leivät käsistä, sellanen viuhe kävi ympärillä :D.

Nämä olivakin sitten viimeiset kuvat Marraskuulta.
tämän jälkeen ei kamera ole ehtinyt kädessä käydä, mutta toivotaan että pian ehtisi.

Harmittavasti tässä minun blogissani on tapahtunut jokin juttu! jostain syystä valmiin blogin kuvia ei saa enää suurennettua kuvavirraksi  :( Täytyy tuotakin tutkia kun ehtii

Ihanaa Joulunodotusta ystävät

1. Teillä on ollut hieno loma Kuusamossa. Onneksi lomaviikollenne on sattunut aurinkoisiakin päiviä. Marraskuussa kun oli enimmäkseen pilvistä. Onko tuo järven takaa näkyvä kylämaisema Kurtinvaaran kylää?

1. Kiitos Seita kommentistasi. Todellakin meille sattui ihan kivat säät, vaikka oltiin kyllä ajateltu että olkoon sää mikä on niin silti nautitaan olostamme. Kyllä tuo kylä on Kurtinvaaran kylä ja mökki oli Kurtinranta toisella puolella järveä.