Päiväkirjamerkintöjä siskosten lapinreissusta

Muutamia valokuvia

Reissu tehty ja Lappi nähty.

Matkaan lähdettiin 05.09 noin puoli neljän aamulla.
Ensimmäinen paussi pidettiin Kalajoen hiekkasärkillä. Istuttiin autossa, juotiin termarista kaffetta ja naposteltiin eväitä, samalla katseltiin kun nousemassa oleva aurinko tervehti meren yllä haaleasti kumottavaa kuunpuolikasta, harvoin ne näkevät nämäkin toisensa siis kuu ja aurinko. Vaikka siinä olisi istunut mielikseen pidempäänkin, matkaa oli jatkettava. Seuraava tauko oli Tervakuksassa ja loppumatkasta Sodankylässä kun käytiin kaupassa. Perillä mökillä oltiin jokseenkin neljän aikaan iltapäivällä. Mökki oli iloinen yllätys, ihan meidän makuun.Tunturipuro kiemurtelee melki rappusilta, pihassa on tunnelmallinen kota ja rannassa laavu. Illalla keiteltiin kodassa tuliais kaffeet ja nautittiin ne puron soliastan kera.

06.06.Retkeilyä puron ja polun varsilla
Tallusteltiin Kopsusjärven suuntaan... käveltiin polulla ja polun varsilla, puronrannoilla, mäenrinteillä, ihailtiin ja kuvailtiin. Ruskaa oli pikkasen, mutta vaivaiskoivu oli ruskettunutta, eikä muutkaan värit leiskuneet kuten normaalisti. Herkkutatteja oli ihan mahdottomasti, niitä suorastaan tupsahteli maasta ja kasvoivat ihan siinä katsellessa.. Risukeittimellä keiteltiin puron varrella kaffeet ja paistettiin makkarat. On se muuten ihmevekotin tuo keitin, muutamalla kourallisella risuja ja kiehuu kaffeet ja paistaa makkarat ja on kaikenlisäksi oikean nuotion tunnelma ( Silimiä kirvelöö ja maama ja kädet on nojessa =). Sadekuuroja tuli ja meni, välillä kiskottiin sadetakkia päälle ja otettiin pois. Istuttiin mättäällä, annettiin ajan kulua ja rauhan virrata sieluun . Paluumatkalla poimittiin pussillinen herkkutatteja illallistarpeiksi. Ainoatakaan ihmistä emme itsemme lisäksi kohdanneet tuona päivänä, vain kolme poroa tuijotteli meitä kolmea outoa kulkijaa. Illalla saunottiin ja myöhemmin laavulla nautiskeltiin lämmin "jekkutoti" yömyssyksi.

07.09.09 Kaupassa Saariselällä ja Kiilopäällä kävelyllä
Aamu valkeni sateisena ja sumuisena... niinpä nautittiin pitkään aamiaisesta ja lähdettiin päivällä käymään Saariselällä kaupassa.
Ajatus oli käydä munkkikaffeella Tuikussa Kaunispään huipulla... mutta tutustuminen jäi pikaiseen vessakäyntiin... Tuikku oli kun nuijalla lyötynä ihmisiä täynnä ja meille tuli pakokauhu... äkkiä pois..täältä.
Koko Kaunispää oli sumun peitossa, joten vieläkään siskoni eivät nähneet upeita ympäröiviä maisemia, jännitti, että mahtaakohan ilmojen haltija meille ko näkymät tällä reisulla vielä näyttää.
Ajelimme Kiilopäälle, kävimme syömässä makoisat lohisopat jonka jälkeen seurasi pieni happihyppy sateessa, kohti Kiilopään huippua...kun sade rupesi liikaa tunkemaan takista läpi lähdimme paluumatkalle. Mökillä laiteltiin kotaan valkeat ja lättytaikinat muhimaan sekä kaffetarpeet esille ja alettii odottelemaan Ölliäistä visiitille. Ilta kuluikin sitten mukavia rupatellen.

08.09.09 Luulampien ja purojen kutsua
Sumuisesta ja tihkuisesta aamusta huolimatta lähdimme reippain ja iloisin mielin tallustelemaan Luulampien suuntaan. Tuolla puolen tunturin oli vähän enempi keltaisia lehtiä puussa ja maassakin oli väriä.
Runsaasti eläkelläismummuja ja paappoja mennä huiski sauvat savuten ohi... ja mummut kiusasivat meitä, mättäikössä kameran kanssa tonkivia, että mitä ne likat sieltä mättäästä löytää... menninkäisiä vissiin..
Sumu alkoi iltapäivällä hälvetä ja kun Luulammet pilkahtivat ensi kerran näkyviin saman teki sininen taivas pilviverhon takaa.
Luulammella oli hirveä härdelli joten päätimme vain otta kuivia pieniä kalikoita liiteristä mukaan ja luikkia takavasemmalle... eli järven toiselle puolelle. Etsittiin kiva tuuleton rinne jonne pystytettiin risukeitin ja sit taas naatittiin eväistä, rauhasta ja maisemista pitkään ja hartaudella.
Aikanaan lähdettiin paluumatkalle. Hitaasti ja hartaasti kuljimme kuvaillen kaikki mielenkiintoiset kivenkolot, koivunkonkelot ja puronmutkat. emme kertakaikkiaan meinanneet päästä puron varrelta irti millään... ja kun se viimein onnistui, vastassa oli toinen yhtä kiehtova tunturipuro, jota taas piti seurata ja kuvata tunti tolkulla...
Useita pieniä sadekuuroja kulki päältämme, vaan eipä se tahtia haitannut. Välillä istuttiin ja pidettiin eväs/suklaa/huokailu/kuvailu taukoja, kun ei ollu mihinkään kiire. Illalla taas saunottiin makoisasti oli hyvä mieli ja niinpä kaikki asiat nauratti niin mahdottomasti.
"Shupista ssupista ssisko... jottei ssuhahda ssupikkaaseen" oli illan motto...

09.09.09 Sateinen aamupäivä mökillä ja auringonlasku Kaunispäällä.
Aamu valkeni taas sumuisena ja sateisena, joten mepä syötiin pitkä brunssi ja pompittiin pyjamissa puolipäivään. Luettiin runokirjoja ja parannettiin maailmaa. Illtapäivällä taivaalle ilmestyi ihmeellinen valoilmiö eli aurinko... joka viskasi likat tantereelle. Tehtiin kävelylenkki kameroiden kanssa, kuvaillen ympäristöä. Illasta näytti tulevan kaunis, joten päätimme lähteä Kaunispäätä katsomaan ja vaikkapa kuvaamaan auringon laskua. Tuumasta toimeen,  hieno aluringonlasku nähtiinkin ja muutama kuvakin  saatiin otettua.
Siskot näkivät nyt ensikerran ympäröivät maisemat.... ja minä olin onnellinen  katsellessani heidän haltioituneita ilmeitään..

10.09.09 Niilanpään takamaastoihin
Aamulla anivarhain lähdimme liikkeelle., Niilanpään seutuville ja takamaastoihin tallusteltiin, taaskin saatiin ihan koko päivä kulutettua. Tuuli tosi kovasti, mutta muuten oli selkeää ja aurinkoista . Tällä puolen tuntureiden ei ollut enää ainoatakaan lehteä tunturikoivuissa, mutta riekonmarja ja mustikka rupesi pikkuhiljaa punastelemaan.  Löydettiin ihania solisevia tunturipuroja, mielnkiintoisia maisemia ja mutkia sekä iso lähjä kantarelleja. Lounastauko jossain Niilapään takamaastoissa, johon tunturipuron tenho oli meidät houkutellut... sieltä aikanaa monen tauon ja mutkan kautta kotiuduimme posket punasina ja onnellisina takaisin mökille.

11.09.2009 Ahopäiden ihailua ja kiirunan polkua..
Tänään on viimeinen retkeilypäivä tällä reissulla.Vuorossa Ahopäiden ympäristön tutkiskelua.. olen aiemminkin kiertänyt ns. Kiirunanpolkua.. ja muistein siellä olevan mielenkiintoisia maisemia...siis sinne..
Ei meinannu matkan teosta tulla mitään niin paljon oli kuvattavaa ja ihailtavaa. Ensimmäinen puoltoistatuntia kuvattiin ja pällisteltiin porotokkaa joka oli rinteessä syömässä. Seuraava tunti taisi kulua kun kuvattiin ja syötiin mustikoita, ihania ja isoja !! naama sinisenä (mustikoista) laskeuduimme aikanaan Jääjärven kurunpohjalle piiloon lounastauolle.
Olimme lähes nirvanassa, kun oli niin täydellinen ilma, maisema, mahtavat eväät, hyvää seuraa, aikaa ja taikaa........
Erittäin monen tauon, evästelyn ja mutkan jälkeen päädyimme takaisn Kiilopään parkkipaikalle, josta taas mökille saunomaan ja kotaan läksiäis illallista valmistamaan...

12.0909 Kotia kohti
Klo 10;00 mökki on pesty ja siivottu ja auto pakattu lähtövalmiiksi. Jäljellä hellät hyvästit ihanalle purolle, laavulle, kodalle ja mökille. Sitten ajo Saariselälle avainta viemään ja samalla tankkaamme auto. Kotimatka alkoi noin klo 12:00 ja kotona oltiin  23:15.
Noin kahdella tauolla Laihialle, kaikkiaa  yli 800 km, olikohan  tuo nyt sitä rautaperseajoa, niinkun motoristit kutsuvat pitkänmatkan ajoa ilman taukoa :).
Yllättävän paljon oli poroja tien varsilla ja jopa Oulun alapuolella. Hirvityksiäkin piti pelätä.. mutta onneksi ei tapahtunut mitään isompaa, lukuunottamatta   muutamaa äkkijarrutusta porojen takia

Hieno reissu... nyt aletaan suunnittelemaan seuraavaa... joka on Helmikuulla... kaiketi.